خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/29 - 14:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
محفوظی مطرح کرد؛

کمبود و شوری آب قاتل نخلستان‌های خوزستان/اقدامی برای احیای 3 میلیون نخل از بین رفته آبادان نشده است

نماینده مردم آبادان و اروندکناردر مجلس، گفت: در آبادان تا پایان جنگ تحمیلی 5 میلیون نخل وجود داشت و در حال حاضر 2 میلیون نخل داریم، تنها در این شهرستان 3 میلیون نخل از بین رفته و تا کنون اقدامی برای احیا آن انجام نشده است.

سیدمجتبی محفوظی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در باره احیاء نخلستان‌های آسیب دیده استان خوزستان، گفت: تا پایان جنگ تحمیلی تقریبا نخلستان های خوزستان سالم باقی ماند و با برخورد راکت و خمپاره یک نخل از بین هزاران نخل آسیب دیده بود که تعداد بسیار کمی است.

نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میزان نخل‌های آسیب دیده استان خوزستان در جریان جنگ تحمیلی کمتر از یک درصد بود که قابل جبران است و اکثر آن توسط نخلستان دارها جبران نیز شد، عنوان کرد: در بهبهان، ماهشهر، جراحی، اهواز نخلستان داریم که خوشبختانه آسیب ندیده اند اما مشکل نخیلات بعد از جنگ تحمیلی در سه شهر آبادان، خرمشهر و شادگان حادث شد.

وی با اشاره به اینکه به علت شوری و کمبود آب نخلستان‌ها آسیب دیده اند، ادامه داد: دلیل اصلی کمبود آب در استان خوزستان انتقال آب از حوزه آبریز کارون بزرگ به فلات مرکزی و کشت نیشکر است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشت نیشکر از 20 سال قبل در بیابان‌های شوره زار آغاز و اراضی شور مورد نظر را شستند و آب آن وارد کارون، بهمنشیر و اروند شد و از بین رفتن نخیلات را به همراه داشت، تصریح کرد: در آبادان تا پایان جنگ تحمیلی 5 میلیون نخل وجود داشت و در حال حاضر 2 میلیون نخل داریم، تنها در این شهرستان 3 میلیون نخل از بین رفته و تا کنون اقدامی برای احیا آن انجام نشده است.

محفوظی با اشاره به اینکه زمین نخلستان‌ها، خورشید و کشاورز وجود دارد اما عامل اصلی که کمبود ان احساس می‌شود آب است، ادامه داد: خبرهایی به دست من رسیده که بازهم قصد دارند تونل انتقال آب جدیدی از سرشاخه‌های کارون به سمت استان‌های کویری حفر کنند که برخلاف قانون و مصلحت نظام است.

نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب برای آبادانی به کویر برده می‌شود و جلگه‌ها را به کویر تبدیل می‌کنند، تصریح کرد: تمام تونل های حفر شده برای انتقال آب از سرشاخه های کارون فاقد مجوز سازمان حفاظت محیط زیست بوده و تمامی این موارد جرم هستند و امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد چنین جرم‌هایی نباشیم و شخص رئیس جمهور به آن ورود و از آن جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر نیاز به آب شرب در استان‌های مرکزی وجود داشت به میزان کافی آب شرب به آنها منتقل شده است، عنوان کرد: در استان اصفهان سرانه فضای سبز 17 برابر سرانه کشور است و صنایع آب بر در استان‌های کویری احداث شده اند درحالی که باید در کنار دریاها و استان های ساحلی احداث می‌شدند و این موارد نیاز به آب در استان‌های مرکزی را افزایش داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در استان اصفهان دریاچه مصنوعی با کاربری گردشگری احداث شده و انتقال آب برای ایجاد چنین دریاچه هایی قابل قبول نیست./

پایان پیام

 

 

خبرنگار: محسن خزایی

  • کد خبر : 371831
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار